Förarlösa bussar rullar i Kista

Självkörande minibussar av denna modell rullar denna vecka i Kista. Foto: Wikimedia / CC BY-SA 2.0

Denna vecka provkör Ericsson självkörande bussar i Kista och man är även först i världen med att ha fordonen uppkopplade via 5G-nätet.

Nu i veckan, under Kista Mobility Week, provkör Ericsson självkörande minibussar i ett testområde i Kista. Man har dessutom kopplat upp bussarna mot 5G-nätet, vilket är världsunikt. Via 5G-nätet har Ericsson kontroll över bussarnas position och kan även få en videoström i realtid från dem.

Bussarna, som är av modell Ligier EZ10 från franska EasyMile, är eldrivna och har plats för upp till tolv personer. De navigerar autonomt och kan undvika att kollidera med fotgängare och andra hinder med hjälp av GPS, vision- och lasersensorer. En fullt laddad buss ska kunna köra omkring i upp till 14 timmar.

Dessa bussar har testats i flera andra länder tidigare men vad som är världsunikt i detta fall är att man har fordonen uppkopplade via 5G-nätet. Ett testnät för 5G finns nämligen upprättat i Kista. De största fördelarna med 5G, jämfört med 4G, är högre bandbredd, lägre latens (snabbare responstid) och möjlighet till betydligt fler uppkopplade enheter. Det lär dock dröja ännu några år innan 5G slår igenom på bred front. 2020 är ett årtal som brukar återkomma som det år då 5G kommer börja byggas ut kommersiellt.

– Det är flera saker vi vill testa. Först och främst hur det går att koppla upp automatiserade bussar mot vårt testnät. Vi vill testa våra trafikledningsssystem och datan de fångar upp. Vi vill visa på fördelarna för passagerarna, för bussoperatörerna men framför allt för städerna som är en viktig målgrupp. Hur ska de planera en effektivare transportmiljö med hjälp av smart kommunikationsteknik, säger Jenny Lindqvist, chef för Intelligent Transport Systems på Ericsson till TT.

SVT