Googles AI besegrade världsmästaren i Go

Foto: Skärmdump från Youtube

I slutet av januari besegrade Googles AI-mjukvara AlphaGo den europeiska mästaren i brädspelet Go. Under lördagen vann AlphaGo sin tredje raka match mot en av världens bästa Go-spelare.

För två år sedan köpte Google upp AI-startupen DeepMind Technologies. Nu har Google DeepMind utvecklat en mjukvara som kan besegra professionella spelare i den gamla kinesiska brädspelet Go. Det hela sker nästan 20 år efter att en dator för första gången besegrade världsmästaren i schack, Garry Kasparov. Go är ett betydligt mer komplicerat spel och det har därför setts lite som en helig graal för AI-utvecklare att ta fram en AI som kan slå den bästa mänskliga Go-spelaren.

Mjukvaran man utvecklat heter AlphaGo (efter Googles moderbolag Alphabet) och använder sig av så kallad deep learning, en självlärande typ av artificiell intelligens som via stora datamängder kan lära sig se mönster i allt och därmed inte är begränsad till enbart brädspel. Detta är nödvändigt för att behärska Go eftersom antalet möjliga drag varje omgång är runt 200, jämfört med schack där det bara finns 20, vilket ger fler möjliga kombinationer på brädet än antalet atomer i universum. AlphaGo har bland annat lärt sig Go genom att matas med över 100.000 mänskliga Go-matcher och även genom att spela mot sig själv 30 miljoner gånger för att med tiden bli bättre och bättre.

I slutet av januari besegrade AlphaGo europamästaren i Go, Fan Hui. Det ansågs vara en milstolpe inom artificiell intelligens då detta var första gången ett datorprogram besegrade en professionell Go-spelare. Som ett nästa steg spelar AlphaGo just nu Google DeepMind Challenge Match 9-15 mars mot koreanen Lee Sedol som är bland den absoluta världseliten i Go. Sedol är rankad som professionell 9-dan-spelare, den högsta rankingen inom Go, jämfört med den tidigare besegrade europamästaren Fan Hui som är 2-dan.

Google DeepMind har dessutom gjort AlphaGo ännu vassare i väntan på matchen mot Sedol. I klippet ovan kan ni se den tredje och i skrivande stund senaste matchen. Matcherna kommenteras av bland annat Michael Redmond, som även han är en professionell 9-dan-spelare. Innan matchen är det även försnack med David Silver, huvudprogrammeraren av AlphaGo hos Google DeepMind, som berättar lite om hur AlphaGo fungerar.

AlphaGo besegrade Lee Sedol i de två första matcherna och även i den tredje matchen som avgjordes under lördagen. Totalt ska fem matcher spelas men i praktiken har AlphaGo redan vunnit och kammar därmed hem vinstsumman på en miljon dollar. Match ett och två, som spelades 9 respektive 10 mars, kan ses i klippen nedan.

”Jag har aldrig spelat en match där jag känt så här mycket press, och jag kunde inte komma över pressen”, sa Lee Sedol i en presskonferens efter den tredje matchen.

De resterande två matcherna kommer även de att livesändas på Youtube och match nummer fyra sänds imorgon medan den femte och sista är på tisdag den 15 mars. Sändningen av matcherna börjar klockan 4:30 svensk tid och varje spelare har två timmar och därefter 3 x 60 sekunder på sig att klura ut sina drag.

Uppdatering 13 mars: I den fjärde matchen vann Lee Sedol för första gången. AlphaGo ledde inledningsvis men Sedol kom ikapp, samtidigt som AlphaGo för första gången gjorde ett par dåliga drag, enligt kommentatorn Michael Redmond. I försnacket får vi även höra Chris J. Maddison från DeepMind kommentera segern och berätta mer om hur AlphaGo fungerar.

På tisdag sänds den femte och avslutande matchen och där lär vi förmodligen få höra någon representant från DeepMind förklara varför det gick som det gick för AlphaGo i dagens match.

Uppdatering 15 mars: I den femte och avslutande matchen segrade AlphaGo igen. Det innebär att AlphaGo vann fyra av de fem Go-matcherna.

Google

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.