Köpintresset för hemrobotar ökar stadigt i Sverige

Köpintresset för servicerobotar i hemmet, såsom robotdammsugare och robotgräsklippare, har ökat stadigt sedan 2011, visar senaste Teknikbarometern.

Teknikbarometern, som är framtagen av HUI Research i samarbete med Prisjakt, följer utvecklingen för köpintresset på internet för olika teknikprylar. 2011 började man mäta intresset för servicerobotar i hemmet (robotdammsugare och robotgräsklippare) och har sett en stadig uppgång för dessa. Det är dock i år som köpintresset har tagit fart ordentligt, konstaterar man.

Köpintresset har mätts genom att se hur många som klickar sig vidare till butik från en produkt på Prisjakt. Under januari-september 2015 noteras en ökning på 39 procent, jämfört med samma period 2014, för servicerobotar i hemmet. Vad gäller specifikt robotdammsugarna har intresset för dem ökat kraftigt med 35 procent. Ökningen sker på bekostnad av traditionella dammsugare, enligt rapporten.

Redan under fjolåret steg intresset för dessa hjälpredor, och efter årets första nio månader kan nu konstateras att den självgående städroboten kommer att sopa banan med föregående års totalsiffra. Detta innan julhandeln ens påbörjats.

Grafik: HUI Research/Prisjakt

Även köpsuget efter robotgräsklippare har ökat starkt under 2015. För denna mer säsongsberoende produktkategori ökade intresset med hela 53 procent under sommarmånaderna juni-augusti och januari-september med 40 procent, jämfört med motsvarande perioder 2014. I rapporten konstaterar man att det är de stora välkända märkena som är populärast.

Grafik: HUI Research/Prisjakt

Teknikbarometern #6 2015, som har temat ”Det smarta hemmet”, tar även upp 3D-skrivare, trådlös laddning, portabla batterier och övervakningskameror.

Teknikbarometern

Det här inlägget postades i Hemrobotar, Robotdammsugare, Robotgräsklippare, Städrobotar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.