P3 Spel om robotar och artificiell intelligens

Robot från spelet Binary Domain.

I veckans avsnitt av P3 Spel diskuteras det robotar och artificiell intelligens (AI) i dator- och TV-spel. Vilka är de bästa spelrobotarna och när får vi en riktigt smart co-op-AI?

Veckans panel består av Louise Stigell, Victor Leijonhufvud och Tobias Norström som kommer prata robotar och fråga sig vad som händer när den artificiella intelligensen i spelen blir smartare än oss själva eller rentav skapar sina egna spel.

I vanliga datorspel är den artificiella intelligensen hos de karaktärer som kallas NPC:er (Non-playable character eller Non-player character) oftast väldigt begränsad så de är lättlurade, men det är bara en tidsfråga innan AI:n blir lika smart och till och med smartare än mänskliga spelare.

Vad är det för skillnad på en killrobot och en tjejrobot? Vi frågade Amanda Reventlid som i sin kandidatuppsats “Gränser av hud, glänsande kroppar och längtan: En queer närspelning av Mass Effect 3” gått på djupet med hur robotar passar in i dom mänskliga miljöerna i rymdäventyret Mass Effect.

Dessutom tar vi reda på hur det går till när våra datorstyrda spelmotståndare blir till och träffar AI-programmeraren Martin Anvard som skapar historiska fältherrar på Paradox Development Studios.

Lyssna: Mördarmaskiner, robotromantik och artificiell intelligens

Faktum är att det redan 2012 skapades en AI för spelet Unreal Tournament 2004 som misstogs för en mänsklig spelare. Boten, kallad UT^2, deltog i tävlingen BotPrize där syftet är att skapa en spelbot så lik en mänsklig spelare att domarna inte kan avgöra om det är en människa eller dator som spelar. Detta är i AI-kretsar känt som Turingtestet och UT^2 anses vara den första spelbot som klarat Turingtestet.

UT^2 är skapad av Risto Miikkulainen, professor i datavetenskap vid College of Natural Sciences i Texas, USA. Tillsammans med MirrorBot, programmerad av rumänen Mihai Polceanu, fick de båda botarna en mänsklighetspoäng på 52 procent. Som jämförelse fick de bästa riktiga människorna i tävlingen en mänsklighetspoäng på endast 40 procent.

Passande nog kom detta AI-genombrott 100 år efter att datavetaren Alan Turing, som gett namn åt Turingtestet, föddes.  I videoklippen ovan ser vi boten UT^2 in action. Mer om BotPrize kan läsas här och här.

P3 Spel

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens, Debatt, Mjukvarurobotar, Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.