Världens smartaste dator tar över kundtjänsten

För drygt två år sedan satte IBM:s superdator Watson en milstolpe för den artificiella intelligensen genom att besegra stormästarna i Jeopardy. Nu är Watson redo att börja jobba inom kundtjänst.

I slutet av maj tillkännagav IBM sin nya mjukvara Watson Engagement Advisor som anpassats för att kunna svara på frågor från kunder och ge råd om ett specifikt företags produkter. Som exempel nämner IBM bland annat ekonomisk rådgivning hos banker, telefonbolag och försäkringsbolag.

Watson Engagement Advisor kan användas både via dator och smartphone och är unikt genom att det förstår naturligt språk och kan plocka ut de väsentliga nyckelorden ur det man skriver eller säger. Watson har sedan Jeopardy blivit 75 procent mindre, 25 procent snabbare och IBM:s forskarlag har jobbat hårt med att förbättra Watsons förmåga att svara på konsumentorienterade frågor.

Ask_Watson2Ask_WatsonFoto: Jon Simon/Feature Photo Service for IBM

I våras skrev Robotnyheter om hur Watson börjat användas inom cancervården, men i och med detta blir tekniken bakom Watson äntligen tillgänglig för den stora allmänheten. Framöver lär vi kunna se hur fler och fler kundservicetjänster automatiseras och människor som sitter i stora callcenter kanske är en ovanlig syn om några år, åtminstone vad gäller de engelskspråkiga.

IBM, IBM, IDG, CS

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.