Volvobilar autobromsar nu för både fotgängare & cyklister

Volvos personbilar kan numera bromsa automatiskt för både fotgängare och cyklister. Foto: Volvo Personbilar

I lördagens DN uppmärksammades en ny studie som visar att bilar med autobroms är inblandade i 25 procent färre olyckor än andra bilar och där olyckan redan varit framme minskar personskadorna med 64 procent.

Volvo är en av de biltillverkare som satsar hårdast på trafiksäkerhet och har genom åren utvecklat en rad olika semi-autonoma säkerhetssystem för sina bilar. I slutet av januari skrev Robotnyheter om hur en 40 ton tung Volvolastbil bromsade automatiskt för att undvika kollision med ett framförvarande fordon. Full autobroms finns även i Volvos personbilar som kan bromsa automatiskt för såväl andra bilar som fotgängare och numera även cyklister.

Idag har dock endast fem procent av de bilar som marknadsförs i Sverige autobroms som standardutrustning. Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, hoppas tekniken får större spridning.

– Tidigare studier har framför allt visat den olycksundvikande effekten av autobroms. Nu vet vi att den skadereducerande effekten är ännu högre tack vare det minskade krockvåldet i de krockar som ändå sker, säger Kullgren till DN.

Sedan en tid tillbaka har Volvo haft systemet Pedestrian Detection, som bromsar automatiskt för fotgängare framför bilen som annars riskerar att bli påkörda. Nu har man även utvecklat ett system kallat Cyclist Detection som känner igen och bromsar för cyklister.

En annan teknik Volvo introducerat i 2013 års modeller av Volvo V40 är Road sign information som via en kamera i bilen automatiskt läser av vägskyltar för hastighetsgränser och förbjuden omkörning. Systemet kan konfigureras så det varnar visuellt i hastighetsmätaren ifall föraren kör för fort.

Fler smarta finesser och semi-autonoma system i Volvos nya bilar:

Active High Beam Control – Bländar automatiskt av helljusen vid möte med en annan bil och kan även lägga en dynamisk toning på vindrutan endast på de områden där ljuset bländar. Tekniken baseras på en kamera monterad bakom vindrutan och en mjukvara som tolkar bilddatan. Denna teknik skulle kunna bli mycket användbar även för bländande solljus.


Park Assist Pilot – När man ska fickparkera kan systemet automatiskt skanna av sidan av bilen för att hitta en ledig parkeringsplats. När ett utrymme på minst 1,2 gånger bilens längd hittats informeras föraren om detta via en ljudsignal och ett meddelande i instrumentpanelen. Därefter tar Park Assist Pilot över styrningen vid fickparkeringen så föraren bara behöver sköta hastigheten och växellådan.


Lane Keeping Aid – håller automatiskt bilen i rätt körfält och fungerar i hastigheter mellan 65-200 km/t. Om föraren kör över de vita vägmarkeringarna tar systemet över ratten och styr tillbaka bilen.


Enhanced Blind Spot Information System (BLIS) – Ett radarbaserat system som ser i ”döda vinkeln” åt föraren. Radarsensorerna sitter i bilens bakre hörn och läser hela tiden av omgivningen för att upptäcka andra fordon.


Cross Traffic Alert – Ett annat radarbaserat system som ska varna föraren för andra fordon när denne till exempel backar ut i gatan från ett garage eller en parkeringsplats. Systemet kan upptäcka trafikanter på ett avstånd av upp till 30 meter från bilen. Fotgängare och cyklister kan också upptäckas, men endast på kortare avstånd.


Adaptive Cruise Control (ACC) & Distance Alert – En finess som är relativt vanlig hos flera bilmärken idag är adaptiv farthållare (ACC) som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon. Föraren ställer in önskad maxfart och systemet håller sedan denna fart men saktar automatiskt in ifall ett fordon framför kör långsammare.

Med funktionen Queue Assist kan Volvo V40 utrustad med automatväxellåda även hantera långsamma bilköer där bilen måste stanna och köra upprepade gånger.

Distance Alert är en annan del av ACC där man via knappar på ratten kan ställa in fem olika tidsavstånd som ens bil ska hålla till fordonet framför. Man får sedan en visuell varning om avståndet blir för kort.


Pedestrian Detection – Via en radar i grillen och en kamera i innerbackspegeln upptäcker detta system fotgängare som kliver ut framför bilen och kan automatiskt bromsa bilen till stillastående (full autobroms). Systemet är unikt för sin klass och avancerat då det bland annat känner av rörelsemönstret hos fotgängare och kan avgöra om de riskerar att hamna framför bilen. Systemet kan slå på full autobroms om varningarna ignoreras och därmed undvika kollisioner med fotgängare i hastigheter upp till 35 km/t. Vid högre hastigheter än så ligger fokus på att få ned hastigheten så mycket som möjligt för att undvika allvarligare skador vid kollisionen.


City Safety – Volvo V40 har en uppgraderad version av City Safety som fungerar i hastigheter på upp till 50 km/t. Via en lasersensor högst upp i vindrutan kan systemet känna av andra fordon och bromsa automatiskt om föraren inte hinner reagera på att fordonet framför bromsar in eller stannar helt, eller om man närmar sig en parkerad bil för snabbt. Är hastigheten max 15 km/t kan en kollision undvikas helt. Är den mellan 15-50 km/t kan skadorna vid kollisionen minimeras.


Driver Alert Control – Enligt Trafikverket beror 30 procent av alla bilolyckor på trötta förare. Driver Alert Control har till uppgift att upptäcka och varna trötta förare innan en olycka sker. Systemet kan även upptäcka om föraren är distraherad och inte har ögonen på vägen. Via en kamera och ett antal sensorer registreras bilens rörelser och en kontrollenhet räknar sedan ut om föraren riskerar att tappa kontrollen över fordonet. Vid hög risk varnas man via en ljudsignal och en kaffekoppsikon visas på instrumentpanelen. Dags att ta en kaffepaus och bensträckare med andra ord.

Volvo håller även på att ta fram ett system som kan upptäcka och bromsa automatiskt för vilda djur på vägen. Man har bland annat kört omkring i Kolmårdens djurpark för att lära systemet känna igen djur. En längre artikel om detta finns här.

Volvo, SvD, DN, SvD

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Autonoma fordon, Sverige och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.