Svenska Super-8 tar proffskameran upp i skyn

Superstudio Aircam Sweden AB började som ett projekt för sex år sedan då fotografen Patrik Johäll och en av Nordens bästa RC-piloter, Daniel Casselby, slog sig ihop. Idag bygger man sina egna UAV:er som kan flyga omkring med professionella spelfilmskameror och filma ur kameravinklar som tidigare inte varit möjliga.

För att kunna filma professionellt med en UAV måste den klara av en tung kamera samtidigt som den ska hållas stabilt i luften under filmning. Detta har företaget utvecklat egna lösningar på. Efter att ha börjat med att modifiera den existerande plattformen MovieCat har man nu utvecklat sin helt egna, kallad Super-8, som har åtta rotorer och kan hantera professionella RED Epic-kameror på flera kilo.

Sett%20fr%C3%A5n%20ovan%20som%20aff%C3%A4rsid%C3%A9Inslag om Superstudio Aircam i TV4.

Den största skillnaden mellan MovieCat och Super-8 är att MovieCat är mer lik en traditionell helikopter med endast en 4-bladig huvudrotor. Super-8 däremot har 8 små rotorer vilket ger ökad stabilitet och gör den mer lättflugen. Nackdelen är hastigheten som inte blir lika hög som med en traditionell helikopterrotor, men Super-8 klarar ändå hastigheter upp till 60-70 km/t.

Företagets UAS används främst för reklamfilmer, långfilmer och flygfoton men även vid inspektion av höga byggnader och liknande. Några exempel på uppdrag man filmat kan ses här.

Flygfoto från fotbollsmatch. Foto: Superstudio Aircam

En av de mest komplicerade bitarna har varit själva gimbalen som kameran är fäst i. Den ska både klara en filmkamera på 4-5 kilo och den rörelsenergi som uppstår under åkningarna. Med hjälp av fem servomotorer kopplade till ett gyro kan gimbalen justeras i alla tre axlar för att bilden inte ska skaka. Från marken kan fotografen också styra kameran i alla tre axlar (pan/tilt/roll) och får hela tiden en realtidsvideoström sänt från Super-8:an.

Vår gimbal har även en unik mekanisk stabiliseringslösning som stabiliserar bort de eventuella snabba rörelserna som kan uppstå vid till exempel hög vind, skriver Daniel Casselby, pilot och teknisk chef på Superstudio Aircam, i ett mail till Robotnyheter. Han berättar även att deras filosofi gällande konstruktionerna är att använda så många färdiga komponenter som möjligt för att hålla nere tillverkningskostnaden, men vid behov har man fått specialkonstruera egna lösningar.

Foto: Superstudio Aircam

Både MovieCat och Super-8 har dessutom en del autonoma egenskaper. De kan bland annat flyga autonomt med hjälp av GPS, kompass och trycksensorer. Dock sätter Transportstyrelsen stopp för helt autonom flygning i Sverige med dagens UAS-regelverk. Rent tekniskt kan dock farkosterna både starta och landa av sig själva och landningssystemet kan till exempel ta vid i nödfall om radiokontakten bryts, så att UAV:n kan landa automatiskt på en förutbestämd plats.

Nu har Superstudio Aircam även planer på att bredda användningsområdena för sina UAS och ifall regelverken tillåter framöver kommer det kanske inte vara en ovanlig syn med små flygande robotar som kan leverera hämtmat, paket och annat om några år. Det kommer dock sannolikt ställas höga krav på säkerhetssystemen så farkosterna inte störtar ner i folks huvuden eller liknande om något går snett. Vilka användningsområden skulle du själv vilja se för en flygande robot?

Superstudio Aircam, Facebook, TV4

SE ÄVEN: