Nissans robotbil hittar en parkeringsplats medan du handlar


Nissans nya konceptbil NSC-2105 kan hitta en parkeringsplats själv medan du går och handlar. Foto: Youtube

Nissan visade upp sin nya självkörande konceptbil NSC-2015 på CEATEC 2012 i Japan. Den baseras på elbilsmodellen Nissan Leaf och kan både hitta en tom parkeringsplats och parkera själv utan att du behöver sitta vid ratten. Via en smartphone-app har man koll på bilen.

Nissan hade dedikerat ett stort utrymme på mässgolvet åt en simulerad parkeringsplats vid ett köpcenter. Vid en första anblick ser Nissan NSC-2015 ut som en vanlig personbil, bortsett från dekalerna, men avancerad teknik gömmer sig under ytan. Via bland annat en kamera som ser runt hela bilen kan den läsa av de vita markeringarna i asfalten som finns på parkeringsplatser.

Utöver kamera finns servon och andra sensorer som gör att bilen helt autonomt kan kontrollera styrning, gas, broms och växelreglage för att följa vägmarkeringarna och hitta en ledig parkeringsficka som den sedan gör en perfekt parkering i. Bilen stannar om fotgängare skulle råka komma i vägen och tack vare en molntjänst kan den även hitta rätt i parkeringshus där GPS-signaler ej når fram.

Man behöver inte heller sitta kvar i bilen när detta sker eftersom man via den tillhörande appen i sin smartphone kan beordra bilen att hitta en ledig parkeringslucka när man är och handlar, istället för att åka runt själv och leta efter en ledig plats. Enligt Nissan ägnas i snitt tio minuter åt att försöka hitta en parkeringsplats när man är och handlar. Via appen kan man även se exakt var bilen befinner sig.

I den tillhörande appen har man bland annat koll på var bilen befinner sig. Foto: Youtube

En annan finess är att om någon försöker bryta sig in i bilen kan man få notis om detta i mobilen då bilens kamera reagerar på rörelser och slår larm. Man kan då få upp en realtidsvideoström från kameran direkt i mobilappen för att via en 360-gradersvy kunna se vem som är utanför bilen och själva kommunikationen sker via 4G-nätet (LTE). Vid demonstrationen på CEATEC användes en Samsung Galaxy S III.

Då robotbilen bygger på Nissan Leaf, som är en renodlad elbil, måste den även laddas då och då och här finns en stor fördel med den autonoma parkeringen då det är viktigt att parkera exakt rätt över laddningsplattan vid kontaktlös laddning. En mänsklig förare som parkerar kan komma lite snett och måste kanske göra om parkeringen flera gånger för att laddningen ska bli optimal.

Anledningen till namnet NSC-2015 är för att Nissan tror denna teknik kommer implementeras i kommersiella bilar först om 2-3 år. Sedan finns förstås även juridiska hinder att överkomma med en trafiklagstiftning som behöver anpassas för (semi-)autonoma fordon.

Diginfo, Engadget, Nissan

Det här inlägget postades i Autonoma fordon och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.