Så gjordes robotarna i Real Steel

Idag släpps Real Steel på DVD och Blu-ray i Sverige och utan att försöka ge sig på någon recension av filmen kan man konstatera att den ger en hint om vilken typ av robotsportevenemang framtiden (år 2020 i filmen) har att bjuda på.

Man kanske kunna tro att alla robotar i filmen är datorgjorda, men faktum är att man även skapade gigantiska, animatroniska metallrobotar som man varvade med de datoranimerade boxningsscenerna. Det var den legendariske Steven Spielbergs idé att använda verkliga robotar och i videoklippet ovan samt det här under får vi se några glimtar av arbetet bakom dessa.

Robotboxning har potential att bli en populär TV-sport i framtiden eftersom publiken gillar kampsporter och gärna av den mer extrema sorten, som UFC. Det finns dock gränser för vad människor kan utsätta sig för rent fysiskt och istället för att de ska riskera att slå ihjäl varandra i ringen är gigantiska robotar, som bokstavligen kan slå varandra i bitar, ett bättre alternativ.

I klippet nedan berättar Erik Nash, vfx supervisor för filmen, om hur de visuella effekterna skapades. Real Steel Oscarsnominerades för bästa visuella effekter 2012 och det gjorde även filmen ”I, robot” från 2004 där Erik Nash också låg bakom effekterna.

SvD

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Film och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.