Efter Jeopardysegern: IBM:s Watson får Wall Street-jobb

Förra veckan meddelade bankjätten Citigroup att de vill utvärdera hur de kan förbättra sin kundinteraktion med hjälp av IBM:s superdator Watson.

Citigroup, som är ett av världens största finansbolag och den tredje största banken i USA, vill nu dra nytta av Watsons artificiella intelligens för att analysera finansiell data. I sitt pressmeddelande skriver de att de vill använda Watson till att ”analysera kundbehov och bearbeta finansiell, ekonomisk och klientdata för att förbättra och personifiera digitala bankväsen.”.

Beskedet gjorde att IBM:s aktiekurs rusade iväg till en all time high och landade på över 200 dollar per aktie, vilket är 24 procent högre än för ett år sedan. Watson kommer levereras som en molntjänst och IBM får sedan procent på de intäkter och besparingar Citigroup gör. 2015 räknar IBM med att ha genererat miljarder i nya intäkter genom att sätta Watson på olika arbetsuppgifter, skriver Bloomberg.

Watson kan läsa 200 miljoner sidor på tre sekunder och är unik i sitt sätt att tolka information då den förstår vanligt ställda frågor och även ironi och ordvitsar som gjorde att den besegrade de två Jeopardymästarna Ken Jennings och Brad Rutter för ett år sedan. I videon nedan ser vi hur Watson fullständigt sopar mattan med motståndet under den andra tävlingsdagen i The IBM Challenge.

Även inom sjukvården i USA har Watson fått arbete där den kan hjälpa läkarna med att både ställa diagnoser och föreslå behandling av patienter. Genom att plöja igenom patientens journaler och all tillgänglig medicinsk dokumentation kan Watson ställa pricksäkra diagnoser och föreslå saker som till och med en erfaren läkare kan missa. Just feldiagnostisering är den största anledningen till stämningar mot vårdgivare i USA.

Ett annat tänkbart arbetsområde som nämnts för Watson är kundtjänst/support. Många internetleverantörer idag har ofta support via chatt och ibland även en slags avatar med en mycket begränsad artificiell intelligens på sin webbsida. Om istället Watson tog över detta område skulle den kunna felsöka och ställa mycket träffsäkra diagnoser på de tekniska problem kunderna upplever.

Huffington Post, Bloomberg, IDG, DI

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.