Semi-autonom BMW gör automatiska omkörningar

Vid en första anblick är det svårt att skilja den självkörande BMW:n från en vanlig. Foto: Youtube

I augusti 2011 presenterade BMW sitt semi-autonoma system ConnectedDrive Connect (CDC). Nu har en video släppts där en BMW 5-serie kör autonomt på Autobahn.

Bilen är utrustad med fyra olika sorters sensorer i form av radar, kameror, laserscannrar och ultraljudssensorer. Ingenjörerna på BMW har prioriterat att bilen vid en första anblick ska se ut precis som vilken BMW 5-serie som helst. Bilens CDC-system klarar av att både reglera gas, broms och styrning på egen hand utan mänsklig inblandning. Dock kan man ta över styrningen manuellt när man vill.

Om bilen hamnar bakom en förare som kör för långsamt kan CDC-systemet vänta in ett bra tillfälle där en säker omkörning kan göras i upp till 130 km/t. Om en öppning hittas kan systemet styra över bilen i andra körfältet, köra om bilen framför och därefter återgå till sitt ursprungliga körfält. Systemet håller bilen i rätt körfält, följer hastighetsbegränsningarna, gör aldrig omkörningar på fel sida och håller sig till alla övriga trafikregler.

Först har CDC testats i en simulator, därefter på en testbana och sedan på motorvägen bland riktig trafik. Nu har bilen rullat 5.000 kilometer på motorväg i högsta automatiska läget. Systemet fungerar dock endast på vägar som lagts in manuellt i förväg (med centimeterprecision).

CDC kan göra omkörningar helt automatiskt efter att den hittat ett säkert tillfälle.

Forskningsprojektet var främst tänkt som en teknologistudie där BMW kan använda den nyutvecklade tekniken för att förbättra sina redan existerande assistanssystem, som till exempel ”Traffic Jam Assistant” som introducerades med den eldrivna konceptbilen BMW i3, berättar projektansvarige Dr. Nico Kaempchen.

Singularity Hub, BMW, Ny Teknik

Det här inlägget postades i Autonoma fordon och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.