Varningssystem läser vägskyltar och lär sig dina körvanor

1,2 miljoner människor i världen kommer i år att dö i trafiken och 90 procent av alla bilolyckor beror på mänskliga faktorer. Volvo Personvagnar, som jobbar mycket med säkerhet, uppger att de fyra vanligaste faktorerna bakom bilolyckor är att föraren är distraherad, trött, påverkad och/eller har dålig körförmåga.

Det arbetas dock med tekniska lösningar för att minska olyckorna. Bakom en av dessa står Fredrik Larsson, forskare vid avdelningen för datorseende på Linköpings Universitet (LiU), som utvecklat ett system som känner igen vägskyltar och bland annat varnar ifall man kör för fort.

Sådana system finns förvisso redan i lite dyrare bilar. Det nya med detta system är att det bättre klarar av att identifiera skyltar även om de är smutsiga, snöiga eller om trädgrenar täcker delar av skylten. En annan nyhet är att systemet är adaptivt och lär sig förarens beteendemönster för att inte varna i onödan då föraren till slut ignorerar varningarna eller stänger av dem helt.


Prova denna länk till 24nt om ovanstående inbäddade klipp inte fungerar.

Systemet bygger på formigenkänning och vad gäller trafikskyltar är detta relativt enkelt då de alltid ser likadana ut. Däremot bilar, cyklister och fotgängare är svårare. Dels varierar form och storlek men sen rör de även på sig. Då måste systemet även kunna räkna ut i vilken hastighet och riktning objekten rör sig. Tanken är även att kombinera data från olika sensorer. Via radar kan till exempel cyklister och fotgängare upptäckas lika snabbt även i dimma, mörker och nederbörd.

En databas över trafikskyltarna har skapats genom att man spelat in videosekvenser från över 350 kilometer av svenska motorvägar och i stadstrafik. Totalt spelades över 20.000 skyltar in, varav 20 procent har namngetts manuellt. Imorgon, den 25 november, disputerar Fredrik Larsson sin avhandling Shape Based Recognition – Cognitive Vision Systems in Traffic Safety Applications på Campus Valla, Linköpings universitet.

Framöver kommer fler och fler liknande system att byggas in i bilar för att minska olyckorna och till slut kommer systemen vara så många att bilen i princip kan köra sig själv. Självkörande bilar finns ju redan, i form av Googles bil med flera, och delstaten Nevada i USA är sedan juni 2011 först världen med legalisering av framförande av autonoma bilar på allmäna vägar. Som nämns i slutet av TV-inslaget från 24nt kommer man i framtiden förmodligen att kunna ta sin autonoma bil hem från krogen, istället för en dyr taxi. Förhoppningsvis kommer det innebära att antalet förare som kör rattfulla minskar.

Expertsvar, LiU

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Autonoma fordon, Sverige och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.
  • Leif

    Skall bli skönt att kunna sova i bilen på väg till jobbet. Frågan är bara hur man klarar av kurvor och annat när man inte håller i rodret?

    • Det kommer förändra vårt sätt att resa ganska markant med autonoma bilar. Att anlita en taxi kommer bli sällsynt i framtiden när man kan låta sin egen bil köra en hem och till och med via sin smartphone anropa bilen så den kommer åkande dit man befinner sig. För att inte tala om tiden man sparar när man slipper köra själv. Man kan istället utnyttja tiden till att jobba, äta eller sova som du skrev. Och tid är ju som bekant en bristvara i dagens samhälle.

      En annan sak man kan spekulera i är ifall man kommer utfärda särskilda körkort (med lägre krav) för autonoma och semi-autonoma bilar, så de som nöjer sig med självkörande det kan ta den typen av licenser.