Chatboten Cleverbot pratar med sig själv – del 2

För en knapp månad sedan kunde ni läsa om chatboten Cleverbot som pratade med sig själv. I veckan har nya videor släppts där en mer naturtrogen avatar, kallad Evie, används.

Evie står för Electronic Virtual Interactive Entity och använder sig förutom av talsyntes även av ansiktsuttryck för att upplevas som lite mänskligare.

Nedan kan du själv prova på att chatta med Cleverbot (på engelska). Vill du istället prata med Evie kan du göra det här. Observera att det är samma artificiella intelligens bakom både Evie och Cleverbot. Evie lägger på ett ansikte och talsyntes till upplevelsen istället för ren textchatt. Fler videor där Evie pratar med sig själv hittar du här.

AI:n bakom Cleverbot/Evie är inte statisk utan lär sig hela tiden genom att prata med nya människor och man kan få en hel del intressanta svar. Själv blev jag rätt ägd i nedanstående existensiella diskussion:

Evie: Are you made of flesh and blood?
Yes.
Evie: Then you’re human.
I could be a cat.
Evie: You could be incorrect

Cleverbot har även stöd för taligenkänning direkt i webbläsaren om du använder Google Chrome. Du kan alltså säga ”How are you today?” i mikrofonen och det översätts till text. En mobilapp med Cleverbot för Android och iOS finns även att ladda ner.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kan förmodligen teknisk support och liknande kundservice ersättas till stor del av liknade avatarer på företagens webbsidor. De finns redan idag hos en del svenska företag men med en väldigt begränsad AI. De kan inte föra några konversationer på samma sätt som Cleverbot klarar.

Cleverbot, Evie

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens, Naturinspirerad design och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.