Audi presenterar Segway-konkurrent

Nu vill även Audi ha en bit av marknadskakan för eldrivna, självbalanserande fordon likt Segway. Audi A0 heter deras variant och har till skillnad från Segway bara ett enda stort hjul. Den är dessutom liten nog för att gå ner i bagageluckan på en personbil.

En annan skillnad är att man sitter ner istället för att som på Segwayen stå upp, däremot styr man på liknande sätt genom att luta sig.

Enhjulingen Audi A0 har en maxhastighet på 15 km/h och batteriet en drifttid på en timma. Fordonet är utvecklat av tyska och mexikanska studenter, under ledning av Klemens Rossnagel, chef för Audi Design Research Center. Fler foton av Audi A0 finns på Car design news och video längst ner i denna artikel.

Detta är dock inte den första konkurrenten till Segway, sedan tidigare finns motsvarande fordon från de japanska biltillverkarna Toyota och Honda.

Toyotas Segway-konkurrent Winglet finns i tre olika modeller.

Toyotas variant heter Winglet (se bild ovan), vilket kanske inte är ett särskilt säljande namn för ett självbalanserande elfordon om de tänkt sig en lansering på den svenska marknaden. Winglet kommer i tre olika modeller, L (113 cm hög med handtag), M (68 cm) och S (46 cm). Den ska kunna köra i 10 km/h och laddas på en timma.

Hondas variant är, precis som Audi A0, en enhjuling som man sitter på när man kör. Den heter U3-X och saknar handtag att hålla i. Den stora fördelen med U3-X är dess portabla format, vilket gör att man kan bära den i handen som en väska, något som inte går med en Segway.

http://www.youtube.com/watch?v=cuIJRsAuCHQ

Nedan kan vi se en provkörning av Audi A0.

http://www.youtube.com/watch?v=fzqxxRbZAOM

Ny Teknik, CarDesignNews

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.