Volkswagens semi-autonoma bil håller hastighetsgränserna åt dig

Förra månaden presenterade Volkswagen sitt TAP-system (Temporary Autopilot) och nu har en video släppts där vi får se hur det fungerar i praktiken. Det imponerar genom att bland annat kunna läsa av vägskyltar automatiskt samt anpassa farten efter både hastighetsskyltar och vägarbeten.

I videon ser vi hur TAP, som nu integrerats i en vanlig produktionsbil, klarar av att hålla bilen i rätt körfält samt nödbromsa om föraren inte hinner reagera i tid om bilen är på väg att kollidera med ett framförvarande fordon.

Men vad som imponerar mest är kanske att systemet klarar av att läsa av vägskyltar och därefter anpassa hastigheten till siffrorna på skylten. Det känner även igen skyltar för vägarbeten och kan sakta ner vid sådana.

TAP saktar ner vid vägarbeten

Ytterligare vägmärken som TAP känner igen är förbudsskyltar för omkörning och systemet kan bromsa in bilen ifall man är på väg att göra en olovlig omkörning. Om föraren har ögonen från vägen och till exempel rotar i handskfacket märker systemet av även det och varnar.

TAP använder sig av ett flertal sensorer, bland annat radar, kamera, ultraljud, laserskanner och en elektronisk horisont för att i realtid registrera omgivningen som sedan analyseras i en dator. Det handlar inte om några specialkomponenter utan det är redan existerande teknik, vilket innebär att TAP skulle kunna erbjudas som extrautrustning redan till dagens serietillverkade VW-bilar.

Hindren ligger alltså inte på den tekniska sidan utan är snarare av psykologisk och juridisk art. Vågar man lita på systemet och släppa ratten när man kör och vem bär ansvaret ifall systemet krockar bilen? Allt eftersom semi-autonoma (och slutligen helt autonoma) bilar blir vanligare kommer vi behöva uppdatera trafiklagstiftningen till den nya tekniken. Volkswagen har dock garderat sig genom att understryka att systemet när som helst kan tas över med manuell styrning och att föraren måste hålla ögonen på vägen även när TAP används.

Utvecklingen av TAP är en del av det EU-finansierade forskningsprojektet HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) och uppvisningen av det färdiga systemet skedde i Borås den 23 juni.

HAVEit

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Artificiell intelligens, Autonoma fordon, Sverige och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.