Volkswagens semi-autonoma bil kör själv på motorvägen

Looki looki, no hands! Foto: Volkswagen

Just nu rullar Transformers 3 på biograferna, med fordon som i själva verket är robotar. Det är precis vad Volkswagens nya semi-autonoma bil är, med skillnaden att den inte transformeras. Däremot kan den köra helt autonomt på motorvägen i hastigheter upp till 130 km/h tack vare avancerade sensorer och algoritmer.

Bilar i mellanklassen och uppåt har sedan några år tillbaka varit utrustade med adaptiv farthållare (som anpassar farten till framförvarande fordon) och lane assist (som håller bilen i rätt körfält). Nu har VW alltså kombinerat dessa båda och skapat en Temporär AutoPilot (TAP).

Pilot Mode, som det semi-autonoma körläget kallas, använder sig av radar, laser, videokamera och ultraljudssensorer för att hålla rätt avstånd till framförvarande fordon, ta sig fram i långsamma start-och-stopp-bilköer och sakta ner inför kurvor. Allt detta sker helt automatiskt. Farten kan bestämmas av föraren och TAP klarar hastigheter upp till 130 km/h på motorväg.

Prof. Dr. Jürgen Leohold från Volkswagen kallar det i ett pressmeddelande för ”En viktig milstolpe på vägen mot helt autonom och olycksfri körning”.

Utvecklingen av TAP är en del av det EU-finansierade forskningsprojektet HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) och uppvisningen av det färdiga systemet skedde i Borås den 23 juni.

Det är dock inte första gången Volkswagen visar upp autonoma bilar. Tidigare har de bland annat visat upp en bil som kan fickparkera (se video nedan), en autonom taxibil med mera.

Autonom fickparkering:

..och autonom fickparkering Hollywood-style:

HAVEit, Volkswagen, Volkswagen Sverige,  IEEE Spectrum

SE ÄVEN:

Det här inlägget postades i Autonoma fordon, Sverige och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.