Polisen tar hjälp av flygande robotar

Så kallade quadrotors eller quadrokoptrar blir allt mer populära inom en mängd användningsområden. Nu tar tyska polisen hjälp av dessa flygande robotar för att hålla koll på fotbollshuliganer under upplopp.

Microdrones heter företaget som utvecklat quadrotorn md4-1000 som nu bland annat anammats av poliskåren i Tyskland. I nedanstående inslag från tyska RTL News (otextat) ser vi hur den används som ett vakande öga i skyn för att kunna hålla koll på fotbollshuliganer som löper amok på stan i samband med matcher.

http://www.youtube.com/watch?v=emDpb8GmUH4

Md4-1000 används även av brandkåren

Men det finns naturligtvis en mängd andra användningsområden för dessa små, obemannade och autonoma flygfarkoster, så kallade Autonomous Unmanned Micro Air Vehicles (AUMAV). Som exempel på områden där md4-1000 kan användas nämns på tillverkarens webbsida bland annat följande:

  • Flygfoto
  • Arkeologi
  • Gränskontroll
  • Brandbekämpning
  • Inspektion (av t.ex vindkraftverk, högspänningsledningar m.m.)
  • Militärt och polisiärt
  • Sök- och räddningsaktioner
  • Vetenskapliga projekt
  • Press/media (t.ex filma pågående brott eller sportevenemang)
  • med mera..

Nyligen släppte Microdrones en video där de låtit md4-1000 flyga över savannen i Kenya och filma vilda djur. Fördelarna är förstås bland annat att de nu kan komma mycket närmare djuren utan att störa dessa på samma sätt som en vanlig helikopter skulle göra.

Några specifikationer: Microdrones md4-1000 har en flygtid på upp till 70 min, väger 2.650 gram och kan lastas med cirka 800 – 1.200 gram, det vill säga tillräckligt för en stillbildskamera eller lättare digital videokamera. Den kan flyga med en maxhastighet av 15 meter/sekund och stiga 7,5 meter/sekund beroende på last, vind med mera. Den klarar även av att ta skarpa bilder vid en vindstyrka på upp till 6 meter/sekund.

Demonstrationsfilm av Microdrones md4-1000:

Md4-1000 kan både radiostyras (upp till 1000 meter från RC-sändaren) eller flyga autonomt genom att man sätter ut vägpunkter i den tillhörande mjukvaran Waypoint Editor. Då används GPS för navigation. Man kan även ställa in vissa intressanta punkter för att på så vis få roboten att sakta ner och vända kameran mot dessa punkter och filma eller ta stillbilder. Se videon nedan för att se hur enkelt det är att staka ut en flygväg med hjälp av mjukvaran som roboten sedan flyger efter helt autonomt.

http://www.youtube.com/watch?v=fsYQ-ArXZBQ

Även Statens Vegvesen, Norges motsvarighet till Trafikverket, använder quadrokoptrar för att kartlägga E6:an inför en utbyggnad. Och som Robotnyheter skrivit om tidigare användes även liknande MAV:s för att inspektera de havererade kärnkraftverken i Fukushima.

I framtiden lär det bli mer eller mindre standard med små övervakningsrobotar som flyger omkring på uppdrag av polis eller bevakningsföretag. Mycket på grund av att det kommer bli betydligt billigare än att ha bemannad personal dygnet runt.

Dessutom kan man använda swarm robotics, det vill säga svärmar av små robotar som står i kontakt med varandra och vet var de andra befinner sig eller om de sett något de programmerats för att upptäcka, till exempel ett olaga intrång. En av grundtankarna med swarm robotics är att skapa ett redundant system, så att även om en robot havererar eller rentav blir nedskjuten kan en annan robot genast ta dess plats.

Foto och video från Microdrones.

Det här inlägget postades i Militära robotar, Obemannade flygfarkoster och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.