Googles autonoma bil buskör på parkeringsplats

Utvecklingen av autonoma bilar går ständigt framåt och Google är ett av företagen som gett sig in i branschen. I videoklippet längre ner ser vi Googles autonoma bil busköra på en parkeringsplats så däcken skriker. Det tyder på att ingenjörerna nu börjar få tillit till den bakomliggande tekniken eftersom det inte är någon söndagskörning direkt.

I oktober 2010 hade Googles självkörande bil (en modifierad Toyota Prius) åkt i både stadstrafik, över Golden Gate-bron och hela vägen runt Lake Tahoe. Totalt har den rullat över 225 mil.

Bilen ”ser” genom en takmonterad LIDAR (en optisk radar) som roterar 360 grader flera gånger per sekund och skannar av allt i drygt 60 meters radie runt bilen. På så vis skapas i realtid en tredimensionell karta av omgivningen som sedan används för att navigera och upptäcka hinder. På vänstra bakhjulet sitter en sensor som känner av små rörelser bilen gör, för att mer exakt kunna positionera bilen på kartan. Även en GPS-mottagare finns i bilen.

Innanför vindrutan, intill backspegeln, sitter en videokamera som registrerar trafikljus, cyklister, fotgängare och annat som kan tänkas röra sig i trafiken. Nedantill på bilens front sitter tre vanliga radarsensorer, samt en på bilens baksida. Dessa hjälper till att bedöma avståndet till bilar och andra objekt som kör framför och bakom. Längst bak i bilen finns själva hjärnan, en dator som sammanställer alla sensordata och utifrån dessa bestämmer hur bilen ska bete sig.

Det går även att välja mellan fyra olika ”personligheter”, från försiktig till aggressiv körning. I videoklippet nedan från parkeringsplatsen är bilen som synes inställd på det sistnämnda.

Och så här ser det ut från insidan:

Fördelarna med bilar som kör sig själva är givetvis många. Inte nog med att man får tid över till annat (t.ex sova, äta, jobba eller läsa en bok), allt eftersom fler bilar blir autonoma kan trafikflödet effektiviseras genom att bilarna kan hålla kortare avstånd men ändå en högre hastighet. Det är trots allt den mänskliga faktorn som ligger bakom den stora majoriteten av bilolyckorna.

Nedan ett klipp från TED där vi hör Sebastian Thrun berätta om Googles autonoma bil och får se den navigera i stadsmiljö där den måste iaktta trafikljus, bromsa för korsande fotgängare med mera.

IEEE Spectrum, NY Times, Google

SE ÄVEN:

  • Volvo utvecklar självkörande bilar
  • Tyskland demonstrerar autonom taxibil
  • Det här inlägget postades i Autonoma fordon och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.
    • http://tappinginto.org Ivan

      Äh, jag som precis skrivit en lång text om autonoma bilar, och har heeelt missat det där söta klippet på buskörningen. Ohwell, tillbaka till skrivbordet.

      Jag fastnar nog mest på ökad säkerhet – kan vi bli av med fyra femtedelar av alla bilolyckor så vore det amazing. Även om autobilen dammar in i väggen ibland så skulle de troligen göra det mycket mer sällan än vanligt fôlk…